Škola pro 21. století

Když se ve škole učíme o příčinách první světové války a militarizační nálady v Evropě zaznívá převážně jedno: lidé zapomínají. V roce 1914 byly s trochou nadsázky posledním velký konfliktem v Evropě Napoleonské války z let 1803–1815. Tedy, nikdo si ve skutečnosti nedokázal představit co to válka vlastně je. Ale i lidé dnešní zapomínají a není ojedinělou praxí, že slyšíme, jak si někteří přejí navrácení minulého režimu, a to jak lidé mladí tak lidé, kteří totalitu sami zažili. Řešení tohoto problému leží převážně na vzdělávacím systému, protože, jak bylo zjištěno, nejlepší prevencí náchylnosti k dezinformacím je vzdělání v daném tématu.
Tímto i jiným se zaobírala dne 5. března 2025 konference s názvem Škola pro 21. století pod záštitou manželky prezidenta paní Evy Pavlové. Jako panelisté působili historik Jan Šebek, Olga Lomová z projektu Sinopsis a FF UK, zástupce ředitele ZŠ Petr Růžička, scénárista Jan Drbohlav, mluvčí Českých elfů Bohumil Kartous, ředitel BIS Michal Koudelka, koordinátor strategické komunikace úřadu vlády Otakar Foltýn a psycholog Jiří Horáček.
Kromě toho, že je na školách žádoucí vyučovat nejnovější dějiny a učit historii zajímavě a ve spojitostech, bylo na konferenci častokrát zmíněno, že je potřeba věnovat se výuce o mediální gramotnosti a dezinformacích. Hlavní informační zdroj většiny studentů středních a základních škol jsou totiž dnes sociální sítě, na kterých může svoje názory sdílet každý a na nichž se setkáváme s takovým množstvím informací, že nedokážeme rozlišit, které jsou relevantní a které ne. Žijeme ve světě, kde je ohrožena demokracie a kde historie bývá často zkreslována a manipulována a o to je důležitější, abychom studenty učili kriticky přemýšlet a rozeznávat dezinformace. Jedním z prostředků pro výuku, který byl na konferenci představen je komiks Jak nebýt za tro(t)lla, který má variantu pro první i druhý stupeň základní školy a pomocí příběhu předává informace o dezinformacích a důležitosti ověřování zdrojů a kritického myšlení.
Záznam z konference je celý nahraný na stránkách Pražského hradu. Za shlédnutí stojí hlavně třetí panel, jehož obsah zde není příliš zmíněn a ve kterém naleznete výklad pana Horáčka o fungování mozku v souvislosti s dezinformacemi a zajímavý proslov pana Foltýna o demokracii, hodnotách a práci s dezinformacemi.

Škola z pohledu nového učitele

Mysl nás klame aneb, můžeme být nezaujatí?

HitChat: Revoluční komunikační nástroj poháněný umělou inteligencí.
