Historický milník ve vzdělávání: Memorandum MPSV a MŠMT o spolupráci s akademickou organizací

Ve čtvrtek 6. února 2025 se v prostorách Next Zone Event Spacekonala tisková konference k činnosti EduCentra Preslova, kterábyla zároveň historickým okamžikem slavnostního podpisuprvního memoranda o spolupráci mezi Ministerstvem práce asociálních věcí, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy aakademickou organizací. Tento zásadní krok v oblasticeloživotního vzdělávání znamená nejen těsnější propojenívzdělávacího systému s trhem práce, ale také inovativní zapojenístudentů do vzdělávání dospělých. Podpisem memoranda seotevírá nová kapitola v českém školství, která si klade za cílmodernizovat vzdělávací procesy, přizpůsobit je potřebámsoučasné doby a vytvořit model, který by mohl být v budoucnuaplikován na celostátní úrovni.
Celá akce probíhala za účasti významných osobností z oblasti školství, práce a sociálních věcí. Hlavními signatáři memoranda byli náměstek ministra školství Jaroslav Miller, generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof a ředitel Smíchovské SPŠ Radko Sáblík. Po slavnostním podpisu následovaly proslovy jednotlivých účastníků, v nichž zdůraznili důležitost meziresortní spolupráce a potřebu inovací ve vzdělávání. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka ve svém projevu podtrhl klíčový význam tohoto
kroku: „Jde o významnou událost, kdy je poprvé podepsáno memorandum o spolupráci při celoživotním vzdělávání mezi našimi resorty a akademickou organizací. Klíčové je, že se do
vzdělávání dospělých zapojí i studenti této velmi progresivní školy. Chceme tento systém odpilotovat do září tohoto roku, pak by mělo dojít ke spolupráci se školami v dalších regionech.“
Podle něj je nezbytné, aby vzdělávací procesy reflektovaly změny na trhu práce a umožnily lidem v průběhu jejich kariéry získávat nové dovednosti, což je v době digitalizace a technologického
pokroku stále důležitější.
Podobně pozitivní pohled na spolupráci vyjádřil i náměstek ministra školství Jaroslav Miller: „Jde o ukázkový příklad dobré praxe meziresortní spolupráce, a jsem velmi rád, že je do toho
zapojena právě zdejší smíchovská škola.“ Zdůraznil, že takováto forma propojení školství a pracovního trhu je nejen inovativní, ale i nezbytná pro další rozvoj českého vzdělávacího systému. Podle
něj je právě propojení akademického prostředí s reálnými potřebami zaměstnavatelů klíčem k úspěšné budoucnosti vzdělávání.
Celý koncept spolupráce staví na aktivním zapojení studentů, kteří se stanou součástí procesu celoživotního vzdělávání. Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium, která je
známá svým moderním přístupem k výuce a důrazem na praktické dovednosti, v tomto projektu hraje zásadní roli. Studenti se budou podílet na digitalizaci vzdělávacích programů, přípravě
online kurzů a mentoringu pro dospělé studenty. Tento model má velký potenciál nejen z hlediska kvality vzdělávání, ale i pro samotné studenty, kteří získají cenné zkušenosti a naučí se dovednostem, jež jim pomohou v budoucím profesním životě.
Zajímavostí celé akce bylo i to, že její organizaci a technické zajištění měli na starosti sami studenti Smíchovské SPŠ a G. Hlavním organizátorem byl student Pavel Mrázek (3.K), o přímý
přenos a záznam se postaral Filip Tománek (3.C), after movie a rozhovory realizovali Alex Naxera, Robert Málek a Jan Wiesner (všichni 4.A) a technické zajištění prostoru zajistili Adam Ragač a František Burkoň (oba 3.K). Tento fakt svědčí o vysoké úrovni praktických dovedností studentů a jejich schopnosti pracovat na profesionálních projektech již v průběhu studia. Memorandum, podepsané během této konference, není pouze symbolickým gestem, ale představuje konkrétní závazek ke spolupráci a inovaci v oblasti vzdělávání. Jeho hlavním cílem je přizpůsobení vzdělávacího systému potřebám moderního trhu
práce a vytvoření flexibilního modelu celoživotního vzdělávání, který umožní lidem efektivně reagovat na nové pracovní výzvy. Generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof k tomu poznamenal: „Spojení akademické sféry s reálnými potřebami pracovního trhu je klíčové pro budoucí konkurenceschopnost
České republiky. Tento projekt může pomoci překonat propast mezi teorií a praxí a nabídnout lidem skutečně využitelné dovednosti.“ Pokud se pilotní fáze tohoto projektu, plánovaná do září 2025,
osvědčí, počítá se s jeho rozšířením na další regiony po celé České republice. Vzhledem k pozitivním ohlasům zúčastněných a ambiciózním plánům lze očekávat, že se tento model stane vzorem pro další vzdělávací instituce. Celý projekt navíc přináší inspiraci nejen pro české školství, ale i pro vzdělávací systémy v zahraničí, kde se rovněž hledají způsoby, jak propojit školní výuku s reálnými potřebami trhu práce. Tisková konference, která proběhla 6. února 2025, ukázala, že spolupráce mezi ministerstvy, akademickou sférou a mladou generací může přinést zásadní změny v oblasti vzdělávání. Smíchovská škola se tímto krokem zařadila mezi instituce, které nejen reagují na moderní trendy ve vzdělávání, ale také aktivně přispívají k jejich formování. Memorandum tak představuje významný milník, který může přispět k lepší dostupnosti a kvalitě celoživotního vzdělávání v České republice.

Škola z pohledu nového učitele

Mysl nás klame aneb, můžeme být nezaujatí?

HitChat: Revoluční komunikační nástroj poháněný umělou inteligencí.
