TUREČTÍ STUDENTI I UČITELÉ LÉTAJÍ ZA VZDĚLÁNÍM NA SMÍCHOV

Škola

19.09.2018

V odborné učebně se střídá čeština s turečtinou, někdy angličtina s turečtinou. Záleží na tom, jaký překladatel je k dispozici. Jen málokdy hosté z Turecka dobře vládnou anglickým jazykem, aby byli schopni pochopit sdělované informace. 

„Je mi jedno, jestli mám výklad v češtině nebo angličtině,“ krčí rameny Petr Štěpánek, student třetího ročníku Smíchovské střední průmyslové školy, který zahraničním hostům vysvětluje taje 3D tisku anebo elektrotechniky. 

Smíchovská SPŠ je již po několik let partnerem v rámci programu Erasmus + pro tureckou agenturu, která zajišťuje pro skupiny studentů a učitelů vycestování do České republiky. 

„Každý rok k nám na čtrnáct dní přijíždějí minimálně tři skupiny z Turecka, někdy jde převážně o studenty, jindy pedagogy, občas tvoří mix. Naši absolventi a studenti pro ně připravují odborný program, který poté i sami realizují,“ vysvětluje ředitel školy Radko Sáblík, „Spolupráce je bezproblémová z obou stran a již se domlouvají akce na příští školní rok,“ dodává. 

Návštěvníky čeká opravdu bohatý program, v přednáškách či workshopech se dozvídají o Smart House, Building Security, IoT, programování, počítačových sítích, 3D tisku. Teoretický výklad střídají praktické ukázky, a spokojenost je možno vyčíst v obličejích jak lektorů, tak účastníků školení. 

„Zajistit program tureckých skupin byla součást mého maturitního projektu. Jeho tématem byl výkon funkce asistenta ředitele školy pro zahraniční záležitosti,“ sděluje student čtvrtého ročníku Jakub Jarolímek, „Musel jsem vše dojednat s tureckou stranou, poté připravit program a obsadit ho lektory. Ty jsem vybíral z řad našich absolventů a svých kolegů studentů. Podle toho, co mi hosté říkali, tak byli s organizací i úrovní výuky spokojeni,“ dodává s nepřehlédnutelnou hrdostí v hlase. 

„Poslední třetí skupina byla ze školy s elektrotechnickým zaměřením, a tak můj workshop s využitím multifunkčního zařízení Arduino mimořádně ocenili,“ tváří se spokojeně Jan Tesař, který na Smíchovské SPŠ jako její absolvent nyní vyučuje předmět IoT, přitom studuje vysokou školu a zároveň podniká. 


„Je to dobrá zkušenost i pro nás,“ vysvětluje Marek Kejda, student čtvrtého ročníku, který přednášel o vývoji a programování mobilních aplikací, „Programování se věnuji už několik let, ale je rozdíl s programy pracovat, anebo se snažit naučit s nimi pracovat jiné. Teď jsem probíral programování v platformě Xamarin a doplnil ho o základy v programovacím jazyce Kotlin,“ dodává. 

Na Smíchovské SPŠ nejde přitom o nic neobvyklého, studenti vykonávají lektorskou činnost pro žáky základních škol, své kolegy z jiných středních škol, ale též seniory v Průmyslovce třetího věku. Již během studia tak ti aktivní z nich získávají i pedagogické zkušenosti, a když někteří z nich po maturitě přejdou na druhou stranu barikády, jako učitelé těch nejmodernějších IT předmětů, mohou tyto cenné zkušenosti využít. 

„Umět předat své dovednosti a znalosti by mělo patřit k základní výbavě nejen vysokoškoláka, ale též středoškoláka. V praxi mnohokráte musíte školit kolegy, své klienty. Při současném nedostatku pedagogů můžeme nabízet ty nejmodernější předměty právě díky našim vlastním absolventů,“ vysvětluje ředitel Radko Sáblík, „Pokud někdo pozdvihne obočí nad tím, že nejsou dle zákonů dostatečně aprobovaní či nemají pedagogické minimum, tak ruku na srdce, existují vůbec nějací aprobovaní učitelé na Internet věcí, Kybernetickou bezpečnost nebo Virtuální realitu?“ uzavírá provokujícím dotazem.  


Redakce

Adam Pelej

Šéfredaktor

17 článků

Lukáš Kavalír

Zástupce šéfredaktora

27 článků

Ali Amjid

Vývojář webu

1 článků

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Doporučené Články

KANTOR 21.STOLETÍ MUSÍ BÝT PŘEDEVŠÍM MENTOREM DIGIKOALICE NA SSPŠ

Toto je zkušební podnadpis

Asi všichni víme, že naše škola není obyčejná škola. O tom svědčí i fakt, že byla oslovena s nabídkou pilotování studijního oboru Kybernetická bezpečnost. S tímto oborem se pojí i činnost dalších institucí, které se touto problematikou zabývají. Právě specialisté z těchto institucí se u nás ve škole seš...

JAK SE STUDUJE NA HACKERA?

Přinášíme rozhovor se studentem kybernetické bezpečnosti Janem Vackem.

Uplatnění studentů Smíchovské střední průmyslové školy z oboru vzdělávání Kybernetická bezpečnost je sto deset procent, tvrdí s lehkou nadsázkou ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Vyzpovídali jsme tak studenta Jana Vacka.Nejprve přijmi gratulaci ke třetímu místu ve Středo...

SPOJENÍ PRAHA – JINDŘICHŮV HRADEC NAVÁZÁNO

„Škola pro život aneb více praxe, méně teorie“

U stolku v konferenční místnosti CEVRO institutu v Jungmanově ulici sedí několik hostů, a nad nimi se skví v nadživotní velikosti postava ředitele Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblíka. Ten nem...

ČESKÉ ŠKOLSTVÍ - NÁVRAT KE KOŘENŮM

Fotbalu a školství rozumí každý, říká se. Nejsem si jistý ani jedním, ani druhým.

Faktem však je, že české školství má opravdu na co navazovat. Zatímco dnes se obdivně koukáme přes hranice a hledáme inspiraci, byl to jeden z českých velikánů, který již bezmála před čtyřmi sty roky položil základy k modernímu školství. Zatímco my později jeho ideje tak trochu opustili, ve stylu habsbu...