JSOU MATURANTI DOSTATEČNĚ DOSPĚLÍ, ABY SI SAMI VYBRALI BUDOUCÍ POVOLÁNÍ

Škola

20.09.2018

Každé rozhodnutí ovlivňuje mnoho skutečností. Někteří filosofové dokonce tvrdí, že pouze skutečnosti určují budoucnost, a že vůle, se svobodně rozhodnout, je jen iluze. Které skutečnosti nám tedy přivádějí nové studenty a které faktory ovlivňují jejich iluzi o svobodném rozhodování výběru školy? 

Každého člověka ovlivňují jiné faktory, při výběru střední školy ale každého ovlivňují především rodiče. 

Společnost TREXIMA provedla průzkum, kde zkoumala vztah mezi povoláním rodičů žáka a výběrem střední školy.  Do tohoto průzkumu se zapojilo přes 900 deváťáků z celé České republiky. Tento průzkum zjistil, že profese obou rodičů má značný vliv na obor vybrané střední školy.

Podle tohoto průzkumu nejvíce otců pracuje v technických oborech, na rozdíl od matek, kde značně převažují humanitní profese. 

Polovina žáků „následuje stopy“ svých rodičů a studuje na oborech zaměřených stejně jako zaměstnání jejich rodičů. Jedinou výjimkou jsou pracující matky v přírodovědných oborech, v tomto případě jde pouze o jednu třetinu. 

Navzdory těmto statistikám podle publikace projektu Národního ústavu odborného vzdělávání „Jak žáci základních a středních škol vybírají svou další vzdělávací nebo pracovní kariéru“ jen zhruba 10 % dětí chce vykonávat stejnou práci jako jejich rodiče. Nutno dodat, že na rozdíl od průzkumu společnosti TREXIMA, tento projekt čerpá z dotazníků zodpovězených přímo studenty.

Dalším velkým faktorem je časový náklad. Podle této publikace polovina studentů začne řešit svoji vzdělávací nebo profesní dráhu během posledního roku studia, 15 % všech dotazovaných dokonce během posledního pololetí. Studenti tak musí udělat zásadní rozhodnutí svého života, když se zároveň musí učitelů ptát, zda si mohou například dojít na záchod. I proto se stává, že poměrně velké množství lidí (22,4%) si vybere vysokou s „velkým vlivem rodičů“.

Za zmínku také stojí, že 36,3 % středoškoláků si myslí, že jejich rodiče přesně vědí, nebo spíše vědí, co by jejich potomci měli po maturitě dělat. 

Studenti často nemají představu o své vzdělávací budoucnosti, přesto přikládají vzdělání vysokou důležitost. Třetina středoškoláků si myslí, že dosáhnout co nejvyššího vzdělání v životě je důležité. Jen 5 % říká, že to důležité není. 

Může tak velice snadno dojít k situaci, kde žák chce pokračovat ve studiu, neví ale co vlastně chce v životě dělat, a tak se o budoucí škole rozhoduje podle dosavadního vzdělání, své osobnosti, situaci na trhu práce a podle intuice, která často bývá pod velkým vlivem rodičů.

Jako vysvětlení tohoto jevu, se logicky nabízí, že maturanti nejsou ještě plně dospělí, nejsou ochotni převzít osobní zodpovědnost a rozhodnout se sami. Přeci jenom, už od základní školy je někdo vede za ručičku a nedává jim šanci se rozhodnout sám.

Na naší škole máme v tomto směru výhodu, kdy i přes nevůli dosti studentů máme studentské a maturitní projekty, kde je studentům tato zodpovědnost svěřena. Sice je zde stále „pomocná ruka“ v podobě konzultanta, ale žákům je dána dostatečná volnost.

A právě v těchto projektech se můžeme přesvědčit, jak jsme nejen schopní samostatně pracovat, ale i zda dokážeme přijmout zodpovědnost. Je to tak pro nás skvělý test, na kterém můžeme zjistit, zda se nepotřebujeme náhodou rozvíjet v zmiňované samostatnosti a odpovědnosti.

Redakce

Adam Pelej

Šéfredaktor

17 článků

Lukáš Kavalír

Zástupce šéfredaktora

27 článků

Ali Amjid

Vývojář webu

1 článků

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Doporučené Články

SPOLUPRÁCE NA BUDOVÁNÍ CHYTRÉHO MĚSTA

Diskuze na téma budování města budoucnosti

V jídelně Základní školy Mníšek pod Brdy se schyluje k diskusi na téma budování měst budoucnosti, s konkrétním zaměřením na inteligentní budovy. Za improvizovaný panel si sedají ředitel Středočesk&ea...

Mezinárodní dům budoucnosti - Poslední mobilita v Česku

Před dvěma týdny se na naší škole uskutečnilo završení projektu Erasmus+ - Stavba mezinárodního chytrého domu. O Erasmus+ se v Preslovinách v této souvislosti nezmiňujeme poprvé. Pro rychlé připomenutí, co je Erasmus+, je to projekt, jehož cílem je vytvořit mezinárodní chytrý dům budoucnosti společně s ...

Letní prázdniny jsou tady!

Co přejí pedagogové a studenti?

Před koncem školního roku přišel všem učitelům na jejich školní účty mail s možností popřát něco studentům či ostatním pedagogům do letních prázdnin a následujícího školního roku. Děkujeme všem pedagogům a studentům, kteří si našli chvíli a napsali nám. ...

Betlémský začátek

Přinášíme reportáž ze slavnostního zahájení školního roku 2019/20

Roku 1413 zde naposledy kázal mistr Jan Hus, o více než 600 let později v místě tolik historicky významném a svátečně ozářeném zahajuje školní rok 2019/20 Smíchovská střední průmyslová škola. Je zde cítit zcela odlišná atmosféra než se na první školní den očekává. Všichni si uvědomují, že se nenacházíme...