CZECH VR FEST 2018

Technologie

19.06.2018

Prostor v přízemí Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky je plný různých technologických „vychytávek“. Aby ne, když zde právě probíhá druhý ročník Czech VR Festu, tentokráte označený letopočtem 2018. Mezi vystavovateli z renomovaných firem nelze přehlédnout společný stánek Smíchovské střední průmyslové školy a Asociace virtuální a rozšířené reality (AVRAR), který obsluhují studenti zmíněné pražské střední školy. Další jejich kolegové pak patří k hlavním organizátorům festivalu.

            „Ve středu jsem tu makal od osmi do rána až do tří do noci,“ svěřuje se student třetího ročníku Smíchovské SPŠ Jovan Gliguroski, „Spal jsem asi tři čtvrtě hodiny, abych tady už zase v šest ráno byl a pokračoval v práci,“ dodává s nepřehlédnutelnou únavou ve tváři, ale stále s jiskrou v oku, „Ve čtvrtek jsme končili až po druhé hodině v noci, to už jsem vytuhnul a ustlal si v naší kanceláři,“ doplňuje. On s několika svými sedmnácti či osmnáctiletými středoškolskými spolužáky v této místnosti vykonává funkci organizačního manažera AVRARu. 


            „Chtěl bych vyzdvihnout přínos studentů smíchovské průmyslovky na zajištění a přípravě festivalu. Kluci, děkujeme,“ říká při slavnostním zahájení president AVRARu Martin Kotek, „Především bych vyzdvihl Adama Skokana a Jovana Gligurovského, ti odvedli opravdu obrovský kus práce,“ dodává později, v jednání s jejich ředitelem.

„Vlastně jsme na přípravě festivalu pracovali celý týden, ale podle mého to svůj význam mělo. I podle ohlasu návštěvníků,“ svěřuje se student druhého ročníku Adam Skokan. I on má kruhy pod očima, ale dobrý ohlas akce očividně tlumí jeho únavu.

Od čtvrtka 10. května do soboty 12. května se prezentují nejen firmy u svých stánků, ale probíhají hned ve dvou posluchárnách i přednášky různých osobností z oboru virtuální a rozšířené reality, včetně zahraničních hostů. Svých třicet minut slávy si užijí i ředitel Smíchovské SPŠ Radko Sáblík a absolvent a současný učitel této školy Igor Žmajlo. Ten navíc uspořádá v sobotu čtyřhodinový workshop, o který je takový zájem, že se přinášejí další počítače a na některé zájemce se i tak nedostane.

„Byl jsem potěšen jak pozitivními reakcemi na moji přednášku, tak počtem účastníků mého workshopu. To jsem opravdu nečekal. Určitě jsme udělali dobrou reklamu i naší střední škole. Přednáška pana ředitele měla obrovský ohlas. Musím se ještě učit, abych také dokázal udržet pozornost všech posluchačů po celou dobu a vtáhnul je naplno do děje,“ říká skromně Igor Žmajlo, který však ke zdrženlivosti nemá mnoho důvodů. Ve svých dvaadvaceti letech je již respektovaným odborníkem. 

            Na stánku Smíchovské SPŠ a AVRARu jsou prezentovány čtyři výstupy, za smíchovskou školu pak především virtuální prohlídka táborů Auschwitz I. a Auschwitz II. – Birkenau. Odborníci, kteří projekt Osvětim shlédli, nešetří pochvalnými slovy, někteří se zpočátku domnívají, že je dílem studentů vysoké školy a velmi se diví, že něco takového dokázali vytvořit studenti školy střední. Velmi pozitivně je projekt přijímán i laickou veřejností. Často se stane, že zatímco děti se věnují rozebírání škodovky, virtuálním průletem po světě či střelbě z luku, jejich rodiče právě vstupují do virtuální Osvětimi.

            „Dost mě zaskočilo, že mnohdy sami rodiče řekli svým potomkům, aby si šli projekt Osvětim také prohlédnout. Přitom jsem je já nebo moji studenti dopředu upozorňovali, že prohlídka není vhodná pro menší děti. Dost jejich rodičů ale řeklo, že jsou jejich potomci už dost staří na to, aby se s tímto tématem seznámili. Často přitom šlo o děti kolem dvanácti let. Nicméně menším dětem, které přišly sami bez rodičů, jsme prohlídku neumožnili,“ vysvětluje ředitel Radko Sáblík.  


Za celou dobu se neobjevil na projekt Osvětim jediný záporný názor, naopak mnozí velmi oceňovali, že takový projekt vznikl a říkali, že je nutné tyto hrůzy připomínat, aby se znovu nezopakovaly. Panoval jednotný názor odborné i laické veřejnosti, že projekt má velký potenciál a bylo by vhodné ho dále rozvíjet. Tedy dále vylepšovat, dotvořit masové scény, věnovat se doplnění prostředí, aby byla prohlídka ještě autentičtější, a ještě emocionálně silnější.

Redakce

Adam Pelej

Šéfredaktor

17 článků

Lukáš Kavalír

Zástupce šéfredaktora

27 článků

Ali Amjid

Vývojář webu

1 článků

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Doporučené Články

STARÉ LÁSKY NEREZAVÍ, PRAŽSKÉ MOSTY ANO

ŽELEZNIČNÍ MOST

Technická správa komunikací hl. m. Prahy spravuje na 700 mostních objektů. Z nichž je, dle aktuálního hodnocení TSK, které dělí mosty do sedmi kategorií, 125 ve špatném (99 - do této kategorie se do 2. prosince řadila také Trojská lávka), velmi špatném (23) či havarijním stavu (3). Pomineme-li Libeň...

Konference Elixír do škol aneb když kantoři mají víkend plný inspirace

Reportáž z konference Elixíru do škol 2019

Každý rok jeden víkend v květnu patří Hradec Králové fyzikářům. Kde jinde byste jich také mohli potkat více jak 200? I mezi učiteli se jedná o výjimečnou akci. Neznám jiné školení, navíc celo-víkendové, kam by se dobrovolně hlásilo tolik učitelů. Další stovka trpělivě čekala na seznamu náhradníků.Čím se...

Smíchovská SPŠ má studenta roku 2019 a významné ocenění

V Jičíně se 20.června rozhodlo o tom, kdo se stane studentem roku 2019 a nejlepší školou 2019.

Pátek 20. června - Jičín, Česká republika V tento den se rozhodlo o tom , zda Smíchovská průmyslovka sklidí úspěch na v pořadí již 9. ročníku celorepublikové soutěže pořádané firmou MICRORISC. Do kategorie Nejlepší student nominovali své studenty učitelé ze středních škol ČR. Nejle...

Rozhovor se studentem roku 2018/19

Adam Skokan se stal Studentem ČR pro rok 2019, v soutěži o nejaktivnějšího studenta s názvem Středoškolák roku 2019 obsadil druhé místo. Zúčastňuje se s delegací Hospodářské komory ČR výjezdů do celé Evropy, kde zastupuje české studenty.

►Loňský školní rok byl pro tebe velmi úspěšný. Získal jsi i dvě prestižní individuální ocenění. Kterého si více ceníš a proč?Být studentem roku je pro mě velká čest a vážím si toho. Avšak více si cením ocenění druhého nejlepšího středoškoláka roku, protože byl někdo lepší. To mě dokáže nabít a více se s...