ROBOSOUTĚŽ 2018

Technologie

12.12.2018

V týdnu od 20. do 23. listopadu probíhalo středoškolské kolo 10. ročníku Robosoutěže, kterou pořádá FEL ČVUT. Soutěž se konala v Zengrově posluchárně KN:E-107 na Karlově náměstí na Fakultě Elektrotechnické ČVUT. Téma letošního ročníku bylo „Pac-Man“. Cílem úlohy bylo sestavit a naprogramovat robota (Pac-Man-a) tak, aby v časovém limitu 90 sekund samostatně bez jakékoliv další pomoci (ovládání robota pomocí hlasu, bluetooth či jiných komunikačních kanálů) projel co největší část bludiště. V bludišti mohou být pohybující se roboti, kteří reprezentují duchy omezující volný pohyb soutěžního robota. O vítězství rozhoduje počet získaných bodů. Body robot získává průjezdem jednotlivými poli bludiště a odpovídají tak velikosti projeté plochy.

Do soutěže bylo letos přihlášeno rekordních 139 trojčlenných týmů ze středních škol z celé republiky. Díky tomuto počtu byla soutěž zorganizována do 4 soutěžních dnů, tzv. předkol, kdy z každého předkola postupovalo vždy 7 nejlepších týmů do finálového kola, které se koná 14. prosince.

Za naši školu bylo nominováno 5 soutěžních družstev. 4 družstva byla vybrána ze studentů 3. a 4. ročníku z VOP-Robotika a jedno družstvo tvořili žáci 2. ročníku, kteří projevili sami zájem o účast v soutěži. Soutěžili ve 4. předkole v pátek 23. listopadu. Jednalo se o tyto studenty:

  1. tým Debílci420 (třída 3.B) - Ondřej Štecher, Filip Švábenický, Petr Vobořil
  2. tým Velice originální jméno (třída 3.D) - Jiří Patejdl, Denis Rohožka, Marek Langer
  3. tým Road to Bohnice (třída 4.C) - Jan Cihelka, Tadeáš Anděl, Ivan Nekola
  4. tým Sebevědomí odborníci (třída 4.D) - Lukáš Opletal, David Bydlák, Jindřich Resh
  5. tým Už vím, kde je chyba! (třída 2.B) - Kryštof Řezáč, Tomáš Kučera, Petr Jiříček

Čísla týmů odpovídají startovní pozici v soutěžním dni.

Každé předkolo se skládalo ze 3 soutěžních kol. V prvním kole měl každý tým 2 jízdy a jeho úkolem bylo sesbírat z obou jízd v součtu alespoň 20 bodů. Do třetího kola postupovalo 16 týmů. Prvních 8 týmů automaticky, a pokud bylo zbývajících týmů s 20 body více než 8, konalo se ještě druhé vyřazovací kolo.

Do třetího kola postoupili 3 naše týmy, a to rovnou Debílci420 (3.B) a Velice originální jméno (3.D) a tým Už vím, kde je chyba! (2.B) po vyřazovacím kole druhém. Čtvrťáci skončili v prvním kole. Třetí kolo již probíhalo vyřazovací taktikou s tím, že i poražený tým v prvním rozjezdu měl ještě šanci na 3. nebo 4. místo, neboť spolu soutěžili dále poražené týmy. Výsledkový pavouk je na konci tohoto reportu. Jako první byl vyřazen tým 3.B a skončil na 13. místě a na 9. místě skončili týmy 3.D a 2.B. Nejnadějnější byl robot týmu 3.D, který měl velmi vysokou šanci na postup do finálového kola, ale bohužel se studentům při ladění software na finálovou jízdu něco zvrtlo a nahráli do robota nevhodný program.

Do finále se nám tedy postoupit nepodařilo, nicméně vzhledem k naší první účasti v této soutěži, považuji umístění našich dvou týmů na 9. místě za úspěch. Dle reakcí studentů bylo vidět, jak byli pro soutěž zapáleni a již teď se zajímali o téma na příští rok a chtěli by se zúčastnit.

Z mého pohledu je pro mne trochu zklamáním vypadnutí studentů čtvrtého ročníku hned v úvodních jízdách. Příčinou bylo bohužel podcenění přípravy z jejich strany.

Redakce

Adam Pelej

Šéfredaktor

17 článků

Lukáš Kavalír

Zástupce šéfredaktora

27 článků

Ali Amjid

Vývojář webu

1 článků

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Doporučené Články

I maso může být kultivované

Kultivované maso je maso vyráběné s pomocí tkáňového inženýrství, které se tradičně používá v regenerační medicíně. Koncept tkáňového inženýrství zpopularizoval Jason Matheny, kter&yacu...

PROČ SE VYPLATÍ CHODIT DO DIVADEL

Klub mladých diváků přivádí spoustu studentů do divadel. Jak to funguje? Jaká představení bývají nejúspěšnější? Neubývá mladých diváků? Na mé otázky odpovídá vedoucí Klubu mladých diváků Barbora Mitošinková.  Co je Klub mladého diváka a jak funguje?  Klub mladých diváků, zkratkou KMD...

Do lesa my nechodíme

Vesnice Smrkoves byla známá tím, že v ní byl nejzdravější vzduch široko daleko, tak se nikdo ani nemohl divit, že doktoři předepsali Liborovi pobyt právě zde na dobu letních prázdnin. Jeho zdravotní stav se od posledn&iacu...

Rozšířená realita a její použití ve výuce

Jak fungují aplikace požívající virtuální realitu? Zjistíte v tomto článku!

Aplikace, které používají „augmented reality” (AR), neboli rozšířenou realitu, kombinují virtuální prostor s opravdovým. Tedy jedna realita rozšiřuje druhou o určité informace, proto to „rozšířen...