PROČ SE VYPLATÍ CHODIT DO DIVADEL

Škola

07.11.2018

Klub mladých diváků přivádí spoustu studentů do divadel. Jak to funguje? Jaká představení bývají nejúspěšnější? Neubývá mladých diváků? Na mé otázky odpovídá vedoucí Klubu mladých diváků Barbora Mitošinková.

  

Co je Klub mladého diváka a jak funguje?  

Klub mladých diváků, zkratkou KMD, je volnočasová aktivita s mnohaletou tradicí, letos už probíhá 53. ročník. KMD je otevřený žákům základních škol, respektive gymnázií, od 8. třídy a středoškolákům. Dá se říci, že zajišťujeme specifický druh abonmá. Žáci se prostřednictvím svého pedagoga mohou přihlásit do Klubu mladých diváků, který jim pak garantuje vstupenky, žákům základních škol 4 za školní rok, středoškolákům pak na stejné období 6. Snažíme se, aby byl kvalitní výběr, určitou kvalitu titulů také garantujeme, spolupracujme s téměř všemi pražskými scénami. Unikátní specifikum je, že pro základní školy zařizujeme odpolední představení, což je veliká vzácnost. Divadla jsou v naprosté většině zvyklá hrát ve večerních hodinách, tzn. od 19:00, 19:30, některé scény od 20:00. My nabízíme vstupenky do pražských divadel. Ale i spousta mimopražských škol k nám dojíždí, takže pro ně by večerní hodiny byly logisticky těžko zvládnutelné, nebo i z jiných důvodů preferují odpolední představení.  

Kolik stojí roční členství?  

Členský příspěvek pro žáky základních škol stojí 430 Kč na 4 představení a pro středoškoláky 640 Kč na 6 představení. Máme vždy nábor přibližně od května, pro základní školy do 30. září a pro středoškoláky do 15. října.  

Jak se vybírají představení? Není těžké vybrat představení, především pro středoškoláky?  

Je to velmi těžké, titulů takových, aby ty žáky bavily, aby je zajímaly, aby se alespoň dotýkaly témat, která je zajímají, nebo jsou pro ně přijatelná, nebo mají vazbu na výuku, takových není mnoho. Výběr garantujeme přímo my, pracovníci Klubu mladých diváků. Z tohoto důvodu musíme ročně shlédnout velké množství nových představení. Já osobně jsem pro představu od ledna viděla okolo 140 představení, a to nejsou zdaleka všechna, která nabízíme. Chodíme na veřejné generálky, aktivně se zajímáme o to, jaké jsou novinky, některé tituly jsou již léta osvědčené. Výběr je zároveň omezený, přijde mi, že pražská divadla na teenagry moc nemyslí.  


Víte, jaká představení bývají nejúspěšnější?  

Ano, snažíme se to sledovat, děláme si ankety, například jedna z anket hledala nejúspěšnější představení sezóny. Třeba vloni nám vyšlo z ankety jako nejoblíbenější představení Želary z Městských divadel pražských v divadle Rokoko. Školy nám samy píší, jaké by chtěly tituly a my se pak snažíme jim vyhovět. I to je důležité vodítko k tomu, jaká představení jsou úspěšná. Je to ale složitější otázka.  

Chodí vždy se studenty i pedagog? I se středoškoláky?  

Vždy chodí pedagog právě s osmáky a deváťáky, resp. nižšími ročníky víceletých gymnázií. U středoškoláků to není povinné, záleží na pedagogovi, jak se zachová. Pedagog, nebo v naprosté většině pedagožka, se o celou skupinku stará, má za ni organizační odpovědnost. Vstupenka pro středoškolského pedagoga je zamýšlená jako bonusová, není tedy primárně doprovodná. Je za odměnu, za práci pedagoga, kdy se jako „styčný důstojník“ o skupinu stará. U středoškoláků je očekávána větší samostatnost.  

Objevují se stížnosti učitelů, že návštěvu divadel nemají pedagogové proplacenou. Myslíte si, že by tato doba měla být placená jako přesčas?  


Dle mého osobního názoru by bylo fér pozitivně ohodnotit tuto dobrovolnou a záslužnou aktivitu (možná to některé školy dělají), ať už ze strany školy nebo z nějakého speciálního fondu. Nevím a netroufám si navrhovat, kdo by to měl dělat a jak, ale myslím si, že by si odměnu pedagogové, kteří KMD na škole vedou, zasloužili.  

Zařizujete i představení v dopoledních hodinách?  

Nezařizujeme. Jsme volnočasová aktivita a nemůžeme zasahovat do vyučování. Jsou školy, které si vyloženě píšou, že by přijaly i představení v dopoledních hodinách a jsou divadla, která nám občas nabídnou i dopolední představení. Divadla ale vědí, že dopolední představení v naprosté většině nebereme. Výjimečně nějaké zařídíme.  

Děti v dnešní době méně čtou, dochází ke stejnému jevu i u mladých diváků?  

Ne, naopak si myslíme, že je tady velká chuť chodit do divadel. Například tuto sezónu máme do KMD přírůstek členů oproti minulým letům. 

Jak často by podle vás měly školy chodit do divadel?  

Já si myslím, že Klub mladých diváků už svou praxí frekvenci návštěv divadel „vychytal“. Jako osvědčený počet návštěv vnímáme, když základní školy jdou čtyřikrát a středoškoláci šestkrát za školní rok, což je totožné jako divadelní sezóna.  

Máte nějaké informace, jestli je rozdíl hrát pro školy a hrát pro „dospělé“ diváky, kteří si vstupenky vystojí u pokladen?  

Srovnání publika je složité. Naši členové chodí ve večerních hodinách s běžnou veřejností. Takže „se to promíchá“ a nelze úplně stoprocentně odlišit, kdo je divák z pokladny a z KMD. Určitě má vliv i to, že se do Klubu mladých diváků hlásí žáci a studenti z vlastní vůle, je to jejich koníček. Není to tedy tak, že musí jít do divadla povinně. Jdou do divadla s vlastním zájmem a podle toho se chovají. Stojíme za našimi mladými diváky a myslím si, že jsou slušní a vzorní. Samozřejmě se najde nějaký nevychovaný divák, ale my máme téměř 15 000 členů a ke stížnostem dochází opravdu jen výjimečně. 

Chtěla byste něco vzkázat našim čtenářům?

Že je srdečně přivítáme v Klubu mladých diváků a ať chodí do divadla. Je to kouzelné!

Redakce

Adam Pelej

Šéfredaktor

17 článků

Lukáš Kavalír

Zástupce šéfredaktora

27 článků

Ali Amjid

Vývojář webu

1 článků

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Doporučené Články

JAK VYPADÁ NORSKÁ ZIMA

První březnový týden strávilo dvacet dva studentů SSPŠ v Norsku.„Cesta proběhla bez problémů, teplota se pohybovala od -21 do -3°C. Prohlédli jsme si Oslo, vyjeli za město do Holmekollenu a podnikli plavbu lodí po Oslofjordu. Kromě krásné přírody studenti poznali, že politika multikulturalismu, kterou p...

Mezinárodní dům budoucnosti - Poslední mobilita v Česku

Před dvěma týdny se na naší škole uskutečnilo završení projektu Erasmus+ - Stavba mezinárodního chytrého domu. O Erasmus+ se v Preslovinách v této souvislosti nezmiňujeme poprvé. Pro rychlé připomenutí, co je Erasmus+, je to projekt, jehož cílem je vytvořit mezinárodní chytrý dům budoucnosti společně s ...

SPOLUPRÁCE NA BUDOVÁNÍ CHYTRÉHO MĚSTA

Diskuze na téma budování města budoucnosti

V jídelně Základní školy Mníšek pod Brdy se schyluje k diskusi na téma budování měst budoucnosti, s konkrétním zaměřením na inteligentní budovy. Za improvizovaný panel si sedají ředitel Středočesk&ea...

SSPŠ pro mě byla strašně důležitá

Jaroslav Kotápiš vystudoval výpočetní techniku na SSPŠ (2004-2008). V Alze pracuje od roku 2008, ředitelem marketingu se stal v únoru 2019.

Do školy jsi poprvé jako žák vkročil v září roku 2004, vzpomeneš si, jaké jsi měl pocity?Pamatuji si to docela přesně, jelikož se mnou nastupoval i kamarád z Chraštic, mého bydliště. Mě tehdy dali do „béčka“, což byla sportovní třída, jeho do 1.C. Jeho táta kvůli tomu ve škole udělal trochu „bordel“, ml...