MOST NA ZÁPAD CHÁTRÁ, A STÁLE NEMÁ JMÉNO

Společnost

20.09.2018

Technická správa komunikací hl. m. Prahy spravuje na 700 mostních objektů. Z nichž je, dle aktuálního hodnocení TSK, které dělí mosty do sedmi kategorií, 125 ve špatném (99 - do této kategorie se do 2. prosince řadila také Trojská lávka), velmi špatném (23) či havarijním stavu (3). Pomineme-li Libeňský a Hlávkům most, kterým se v posledních měsících věnuje zvláštní pozornost, zjistíme, že v havarijním stavu, tedy vůbec nejhorším, je železniční most, po němž vede hlavní dálkový železniční tah Žilina-Norimberk tzv. III. tranzitní železniční koridor. 

Železniční most, jehož stavba v roce 1901 netrvala více než 3 dny, jak upozornila v rozhovoru pro Presloviny soudní znalkyně Ing. Miloslava Pošvářová, chátrá. 

Zajímalo nás jak moc důležitý pro Prahu a zejména pro její panorama tento most je. Studentský redaktorský tým Preslovin se proto tentokrát vydal za panem architektem Ing. Zdeňkem Lukešem, který se již téměř 30 let stará o Pražský hrad. 

 

Pane architekte, v prosinci minulého roku byly na mostě pod Vyšehradem uzavřeny obě dvě lávky pro pěší. Jejich oprava bude trvat přibližně 2 roky. Pane architekte mohl byste nám vysvětlit, čím to je, že dnes stavíme tak pomalu?  

Měli dokonalou organizaci práce, měli to všechno perfektně vymyšlené. Pracovali podle diagramů, aby práce byla co nejrychlejší a nejlépe koordinovaná.  Stejně tak se postupovalo ještě za první republiky, takže tehdy dokázali postavit pětipatrový činžovní dům za 3 měsíce a 3 dny. Prostě je to něco, co jsme zapomněli, což je věčná škoda. A tak oprava lávky železničního mostu bude trvat několikanásobně déle než celé jeho postavení. 

Jakou roli hraje železniční most pod Vyšehradem v panoramatu Vyšehradu či v panoramatu Pražského hradu? 

To je docela zajímavé. Je to most, který má oblouky, a to samo o sobě v Praze moc nevidíme. Teprve Roman Koucký, když projektoval nový Trojský most, tak použil tento motiv. Dříve to asi nepůsobilo tak nezvykle, měli jsme tu 3 řetězové mosty, kde se konstrukce také dost výrazně lišila od těch tradičních pražských mostů, ale bohužel měly jen velice krátký život, takže už zmizely. Zajímavé také je, že železniční most, kupodivu stále bezejmenný, je vlastně druhý v pořadí. První most v témže místě byl postaven již v sedmdesátých letech 19. století a vypadal trošku jinak. Především pak měl jednu kolej, a tak již ke konci století bylo jasné, že nebude moci dobře sloužit svému účelu, a někdy kolem roku 1905 (red. pozn.: roku 1901) byl vyměněn za ten stávající dvoukolejný.

Jeho nedostatečná kapacita trápí i v současnosti Správu železniční dopravní cesty. Dokážete si představit na místě současného železničního mostu pod Vyšehradem nějakou alternativu? 

Představit si to asi dokážu. Nicméně si nemyslím, že je to šťastné řešení. Kdyby se ten most zdvojil, tak v celkových pohledech by to dílo dosti ztěžklo, což právě u mostů s příhradovou konstrukcí nepůsobí dobře. Podobně jako se kdysi uvažovalo, že se zdvojí vysílací věž, která je na Petříně za Petřínskou rozhlednou. A u mostu by nastal stejný problém. Něco, čeho jste si téměř nevšiml, se zdůraznilo nad rámec, který bychom chtěli. Nemyslím si, že by to tedy bylo úplně šťastné řešení. Nicméně ještě horší by bylo, kdybychom ten most nahradili nějakým jiným moderním, protože v panoramatu města jsme si na něj zvykli a prostě tam už patří. 

Železniční most si plánujeme “adoptovat”, zvednout o něj zájem, neboť lidé dost často ani nevědí, že nemá jméno, píše se s malým „ž“, a tak je často přehlížen. Měl byste pro něj jméno Vy? 

Logické by bylo, kdyby se jmenoval Vyšehradský. To myslím, že by bylo docela hezké jméno. Mě vždycky mrzelo, že ta krásná železná konstrukce, ta se dá nádherným způsobem osvětlit, a to velice jednoduše. Není potřeba tam instalovat nějaké velké reflektory, dnes stačí pár bodovek, které se dobře umístí do konstrukce a najednou z toho můžete mít krajku, kde hrají stínové efekty konstrukce a tak dále. Do toho ovšem také rezaví. Já vím, že rez tomu nijak zvlášť nemusí ublížit, jak říkají experti, ale mnohem raději bych byl, kdyby ten most měl nějakou barvu – například by to mohla být hnědo-zlatá, jako má Eiffelova věž v Paříži, nebo se může zvolit i jiný tón, ale současný stav působí dosti nepořádně. 

 

 

Proč jsme nebyli za 117 let schopni železniční most, který ke Smíchovu i Výtoni nevyhnutelně přirostl, pojmenovat? Nevíme. Pokud jej však chceme pro příští generace zachovat, je třeba se za něj postavit dnes. Nalézt mu jméno je první krok, pro uvědomění si důležitosti a především nebezpečí, kterému tato nemovitá kulturní památka, ikona Prahy, č. 101315, čelí. Most, který spojuje Prahu se západem si jméno zaslouží.

My mu jej najdeme, pomůžete nám?  

 

 

Redakce

Adam Pelej

Šéfredaktor

17 článků

Lukáš Kavalír

Zástupce šéfredaktora

27 článků

Ali Amjid

Vývojář webu

1 článků

Tištěné Presloviny

Stáhnout Presloviny

Doporučené Články

vyhlášení ankety ŘEDITEL ROKU 2018/19

Od začátku listopadu do konce roku 2018 probíhala anketa „Ředitel roku 2018/2019“ od společnosti Tutor. Do této ankety mohl každý přihlásit svého nejlepšího ředitele ať už z řad žáků, studentů, rodičů pedagogů nebo i zřizovatel školy. Za toto období bylo nominováno přes 80 ředitelů ze škol z celé České ...

TA HRA SE VÁM OPRAVDU POVEDLA

Přinášíme reportáž z letošního festivalu ANIFILM v Třeboni

Pět dní nabitých virtuální realitou, nadšení dětí, ale i jejich rodičů a prarodičů. Práce studentů Smíchovské SPŠ opět okouzlily návštěvníky festivalu ANIFILM v Třeboni.  „Pane, mohu vám něco říct?“ ptá se asi desetiletý klučina ředitele Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblíka. ...

Mediální kemp aneb studenti ve světě redaktorství

Přinášíme souhrnnou reportáž z mediálního kempu Presovin, který se konal v týdnu od 30.4. do 3.5.2019

Ve dnech 29.4. - 3.5. 2019 se konal na kolejích Liberecké univerzity multimediální kemp s nádechem redaktorství, výzev a techniky pod vedením Ing. Radko Sáblíka, ředitele Smíchovské střední průmyslové školy. Pražští středoškolští studenti se vydali na pěti denní kemp do Liberce za účelem vytv...

E-SPORT: Sen každého hráče

E-Sport je označení pro hraní turnajů v online hrách. Zajímavosti a další informace se dočtete v tomto článku.

Pro ty, co neznají, E-Sport je označení pro hraní turnajů v online hrách jako například League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, Clash Royale a spoustu dalších.V E-Sport turnajích se velmi často hraje o velmi zajímavé ceny, ale samotný titul, který za výhru obdržíte je jednou z nejlepších ce...